Til VM i banecykling fra 27. februar til 3. marts kører det danske 4.000 meter hold med en ny hjelm, som kan sikre afgørende marginaler i jagten på danske medaljer.

26. February 2019

Sammen med Team Danmarks præstationsingeniør, Andreas Top Adler, har banelandsholdet det seneste halvandet år arbejdet med at finjustere detaljerne på det udstyr, som skal være med til at sikre Danmark afgørende marginaler til VM og videre frem mod OL i Tokyo i 2020.

”Den nye hjelm gør en markant forskel og har en målbar og synlig effekt,” siger Andreas Top Adler, der ikke vil afsløre, hvor meget det betyder i tiendedele eller hundrededele af sekunder.

Den nye hjelm er sammen med cykeldragten og det øvrige udstyr testet grundigt i Ballerup Super Arena. I testene er der taget højde for blandt andet lufttryk, temperatur, luftfugtighed, rytternes konkurrencefart, og den måde hjelmen bryder vinden på, lige som hjelmen er blevet justeret individuelt til hver enkelt rytter, der hver især har tilpasset deres hoved- og nakkeposition til at køre med netop denne hjelm.

 

Det bedst mulige match

”Når vi vælger udstyr, er det en kombination af alle de elementer, der er i spil. Det glæder hjelmen, dragten og flere andre småting. Den her hjelm er i kombination med den dragt, vi har fået designet, det bedst mulige match på nuværende tidspunkt,” siger Andreas Top Adler.

De danske baneryttere stiller op i syv discipliner ved VM, men det er kun 4.000 meter holdet, der skal køre med den nye hjelm på grund af den særlige aerodynamiske kørestil, som kendetegner denne disciplin.

Hjelmen giver et rigtig godt flow, når rytterne ligger nede i en fast aerodynamiske position, som de gør i 4.000 meter holdforfølgelsesløb. Den giver derimod ikke samme effekt, når man sidder mere op og skal orientere sig som i for eksempel parløb eller omnium.

Foto: Dan Møller

 

Intense tests frem mod OL i Tokyo

Banelandsholdet er blandt de danske medaljehåb til OL i Tokyo i 2020, og for at indfri de forhåbninger, arbejder Team Danmark tæt sammen med Danmarks Cykle Union om at være så konkurrencedygtige som muligt - også når det gælder udstyr og materialer.

”Til oktober er der deadline for, hvornår vi skal have udstyr og materialer på plads til OL, og det er vigtigt at teste og afprøve det udstyr, som vi gerne vil køre med. Det næste halve år vil der være intense udstyrstests, så vi sikrer, at rytterne kører med det hurtigst mulige setup, når de står på startlinjen i Tokyo,” siger Andreas Top Adler.

default-thumbnail

Ny hjelm skal gøre banelandsholdet hurtigere

Det er ofte små marginaler, der afgør, hvem der løber med medaljerne i elitesport. På banen er vinden den største modstand for rytterne, og derfor bliver der hele tiden kigget på optimeringsmuligheder i jagten på at køre hurtigere.

Fakta

VM i banecykling afholdes i polske Pruszków fra 25. februar til 3. marts. Du kan følge VM i banecykling på TV 2 Sport, Team Danmarks Facebook og Instagram samt på DCUs kanaler.

Læs vores optakt til VM i banecykling her

Yderligere

oplysninger

Kontakt

Link

  • Optakt til VM i banecykling

    Det danske banelandshold tager onsdag den 27. februar hul på VM i banecykling. Og det er et topmotiveret landshold, der vil kæmpe med om medaljer i mange discipliner.

Tilmeld dig vores nyhedsmail