Mentale tips til eksamen | Team Danmark

Det er eksamenstid på skoler og uddannelsesinstitutioner over hele landet og højsæson for forventninger og pres. Team Danmarks sportspsykologiske konsulent, Kristoffer Henriksen, giver her nogle gode råd til, hvordan man lærer at præstere under pres.

24. maj 2019

I sportens verden handler det om at kunne levere absolutte toppræstationer, når presset er allerstørst. Men det at præstere under pres er ikke forbeholdt atleter i sportens verden. Det møder man også i kunsten, i erhvervslivet, i dagligdagen og ikke mindst i skolen og under ens uddannelse. Lige nu er det eksamenstid og dermed højsæson for forventninger og pres.

”Vi lever i en præstationskultur, hvor unge mennesker er under et konstant pres for at levere på flere fronter. Eksamen er en af de situationer, hvor presset er stort. Det er uundgåeligt, at man bliver nervøs, men man kan godt præstere, selvom man er nervøs,” fortæller Kristoffer Henriksen.

Det mentale er et stykke arbejde

Man tilegner sig færdigheder i sport, som kommer en til gode andre steder i livet. Én af de ting er det at præstere under pres. Men at kunne holde fast i sig selv og præstere, når presset er allerstørst, er noget, der kræver arbejde. Det er en proces, man gentager igen og igen, fortæller Anne Marie Rindom, der er nybagt europamester i sejlsport i laser radial-klassen.

"Det mentale er ikke bare en færdighed, man tilegner sig. Det er et stykke arbejde, som man skal gøre igen og igen," siger Anne Marie Rindom.

Her følger fem tips til, hvordan du præsterer under pres, som du kan bruge, når du f.eks. skal til eksamen.

Fem tips til eksamen

 

  1. Registrer nervøsiteten.
    (Kæmp ikke imod nervøsiteten, når den kommer. Det er helt normalt og helt okay at være nervøs, og det er med til at skærpe dine sanser)
  2. Fokuser på opgaven.
    (Fokuser ikke på resultatet, men på opgaven. Resultatet kommer bagefter)
  3. Beslut dig for, hvordan du gerne vil være.
    (Fokuser ikke bare på hvad du gerne vil kunne, men hvordan. Vil du f.eks. smile, bruge humor, se sensor i øjnene eller andet?)
  4. Brug sanserne til at være tilstede i nuet.
    (Træk vejret dybt. Mærk fødderne mod jorden. Bemærk tre nye ting. Nervøsiteten er der, men der er også alt muligt andet)
  5. Ret fokus tilbage på opgaven og den måde, du gerne vil være på.
    (Hvem er du, og hvad driver dig? Hvad ligger der bag dine mål? Det kan gøre det lettere at fokusere på opgaven, hvis du er afklaret omkring dine værdier)

Og gentag dette mentale arbejde igen og igen :-)

Video Se flere videoer

  • default-thumbnail
  • default-thumbnail
  • default-thumbnail
  • default-thumbnail

Yderligere

information

Kontakt

Links

  • Sportspsykologi

    Få mentale redskaber til at optimere i medgang og håndtere og overvinde i modgang.

  • Præstér under pres

    "Præstér under pres - guide til mental styrke i sport, kunst og erhvervsliv" er en bog om psykologien i at præstere under pres.

TEAM DANMARK