Han er manden bag Anne-Marie Rindoms store succes. I 2022 sikrede de to sig endnu et verdensmesterskab og nu bliver Piotr Wojewski hædret som vinder af 'Team Danmark og Salling Groups Årets Træner 2022’.

04. januar 2023

Polskfødte Piotr Wojewski er tidligere Laser-sejler på topniveau. I 2013 kom han til Danmark for at overtage ansvaret for den danske Laser Radial-gruppe. Gruppen hedder i dag ILCA 6.

Han vinder prisen foran Holger Runes tennistræner Lars Christensen og landstræner i paradressur, Astrid Gemal. Trænerprisen uddeles af Team Danmark og Salling Group.

"Denne pris betyder rigtig meget for mig. Jeg har ofret meget – ikke for at vinde denne pris, men for at sikre succes for mine atleter – og det gør mig rigtig glad og stolt, at det arbejde og de ofringer bliver anerkendt. Jeg ved også, at jeg aldrig havde vundet prisen, hvis ikke det havde været for Anne-Maries fantastiske resultater, så jeg er heldig, at jeg mødte hende og at vi har opbygget så stærkt et forhold. Vi har arbejdet sammen siden hun var 21 år gammel og det er ikke så ofte i denne verden, at man holder sammen i så mange år, så det er jeg enormt stolt af. Men jeg er ikke færdig. Vi har en spændende ung gruppe atleter og Anne-Marie og jeg har stadig mål at jagte," siger Piotr Wojewski.

Piotr Wojewski har været dansk landstræner siden 2013. Han har siden da været en altafgørende figur i at løfte Anne-Marie Rindom frem til verdenseliten. Det er i deres tid sammen blandt andet blevet til OL-bronze, OL-guld, VM-guld og en stribe World Cup-sejre.

I 2022 var Piotr Wojewski med til at føre Anne-Marie Rindom frem til endnu et verdensmesterskab, da hun efter en længere pause væk fra Ilca6-båden (tidligere kendt som laser radial) gjorde comeback på mest imponerende vis og sejlede sig til VM-guldet i USA.

En trænerpræstation, der vækker stor begejstring hos Team Danmarks administrerende direktør, Peter Fabrin, der sad med i komiteen, der udvalgte vinderen:

"Piotr har igennem mange år været med til at udvikle og forme de danske Ilca6-sejlere. Han har øje for de små detaljer og stiller sig ikke tilfreds med det middelmådige og hans enormt store faglighed har været med til at rykke Anne-Marie Rindom fra talent til at stå øverst på alverdens podier. Piotr har som træner og leder formået at tage det bedste fra den polske idrætskultur – med kompromisløshed og vilje – og kombineret det med det bedste fra den danske kultur omkring det hele menneske og en dialogbaseret udvikling."
Peter Fabrin Adm. direktør, Team Danmark

Også hos Salling Group, der er med til at uddele prisen, er beundringen stor:

"Uanset hvor man gør karriere; om det er som stjerne i sportens verden, som leder i dagligvarebranchen eller noget helt tredje, så er der ingen, der vinder alene. Lige som dygtige ledere, får dygtige trænere det bedste frem i både den enkelte, det samlede hold og i hele teamet. Og er på den måde en væsentlig del af succesen. I Salling Group er vi som mangeårig olympisk partner stolte af at støtte dansk eliteidræts bagland, og Piotr Wojewski er, med sit tydelige aftryk på dansk sejlsport og på sejlerlandsholdets topresultater, i høj grad en værdig modtager af prisen som Årets Træner. Jeg ønsker Piotr et stort og velfortjent tillykke," siger administrerende direktør i Salling Group Per Bank.

Piotr Wojewski modtager prisen i forbindelse med showet ’SPORT 2022’, der sendes lørdag den 7. januar på DR1. Her vil en lang række andre priser også uddeles, blandt andet ’Årets Sportsnavn’ og ’Hall of Fame’.

Sociale medier

Følg Team Danmark