De er guldparret, de andre ikke kan slå. Michael Mørkøv og Lasse Norman Hansen har i 2021 endnu engang sat konkurrenterne til vægs i parløb, og facit er både VM- og OL-guld for makkerparret, der er de første af tre nominerede til prisen som ’Årets Sportsnavn’.

07. december 2021

Fælles pressemeddelelse fra DIF og Team Danmark:

2021 har sat en tyk streg under, at Danmark har verdens suverænt bedste duo i banecykling. Michael Mørkøv og Lasse Norman Hansen kan se tilbage på et år med OL- og VM-guld i parløb, og det er endnu ikke lykkedes nogen at slå duoen i disciplinen. De store præstationer sikrer de to ryttere en nominering til Danmarks fornemmeste idrætspris ’Årets Sportsnavn’, der uddeles i samarbejde mellem DIF og Team Danmark.

Team Danmarks formand Lars Krarup kalder duoen et fantastisk makkerpar, der med OL-guld på velodromen i Tokyo viste Dannebrog frem på fornemmeste vis.

”Sportsåret 2021 har været fyldt med store højdepunkter, og Michael Mørkøv og Lasse Norman Hansens har leveret nogle af de allerstørste oplevelser med både VM- og OL-guld. De gik ind i 2021 som verdensmestre, har vundet alle de løb, de har stillet op i siden 2017, og de viser verdensklasse både på og uden for banen. Derfor er det fuldt fortjent, at duoen er med i finalefeltet om prisen til ’Årets Sportsnavn’ i et år, hvor konkurrencen er ualmindelig skarp. Det siger lidt om, hvor stort et år makkerparret har haft,” siger Lars Krarup, formand for Team Danmark.

Også hos Danmarks Idrætsforbund er begejstringen for rytternes præstation stor, fortæller Hans Natorp, der er formand for DIF og formand for dommerkomitéen bag Årets Sportsnavn 2021.

”Det er dybt imponerende, hvad de to ryttere har præsteret i år. At vinde VM- og OL-guld inden for få måneder er i sig selv en fantastisk præstation, men desuden vandt Lasse OL-sølv i holdløbet, og Michael i årets løb været verdens bedste lead out-rytter på landevejen. Derfor er det helt fortjent, at de nu er med i opløbet om at blive kåret til Årets Sportsnavn,” siger Hans Natorp.

At være blandt de tre nominerede til ’Året Sportsnavn’ vækker oprigtig glæde og stolthed hos Lasse Norman Hansen og Michael Mørkøv.

”Vi er utrolig stolte over at være nomineret til så stor en pris. Specielt i et år, hvor der så mange store præstationer fra danske atleter. I 2021 er konkurrencen i parløb blevet skærpet markant, og det har helt klart været vores stærkeste år, hvor vi er lykkedes med at vinde alle de løb, vi er stillet op i,” siger Lasse Norman Hansen.

Samme toner lyder fra Michael Mørkøv, der også har haft en landevejssæson, hvor han på flotteste vis har brændt de franske landeveje af under Tour de France.

”2021 har været et helt specielt år, hvor vi er forsat med at vinde alle de løb, vi er stillet op i. Alt er lykkedes. Der er ikke mange sportsfolk, der kan kalde sig ubesejrede, og vi er meget stolte af vores medaljer og at være nomineret til Årets Sportsnavn. Lasse og jeg har et utrolig godt samarbejde, og jeg er stolt over den måde, vi har vundet løbene på. Nogle gange har spurterne været afgørende og andre gange har det været evnen til at køre smart og stjæle en omgang. Vi har mange værktøjer som makkerpar, og det gør os svære at slå,” siger Michael Mørkøv.

De sidste to nominerede til Årets Sportsnavn 2021 offentliggøres i kommende uger, og vinden kåres ved DR’s sportsshow ’SPORT 2021’, der sendes live fra BOXEN i Herning 8. januar.

Udvælgelseskriterier

De nominerede til Årets Sportsnavn 2021 har DIF og Team Danmark udvalgt på baggrund af følgende kriterier:

• Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?
  • Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.
  • Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?
  • Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2021

I dommerkomitéen, der skal finde den endelige vinder blandt DIF og Team Danmarks tre nominerede sportsnavne, sidder:

• H.K.H. Kronprins Frederik
  • Michael Laudrup, Sportens Hall of Fame
  • Camilla Martin, Sportens Hall of Fame
  • Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen
  • Adm. direktør i Team Danmark, Peter Fabrin
  • Bestyrelsesformand i Team Danmark, Lars Krarup
  • Adm. direktør i DIF, Morten Mølholm Hansen
  • Bestyrelsesformand i DIF, Hans Natorp (formand for komitéen)

Tidligere vindere af Årets Sportsnavn

2017: Viktor Axelsen, badminton