Flere atleter skal tage erhvervsuddannelse
08.03.17
Karriere og uddannelse / Team Danmark

Atleter fravælger erhvervsuddannelser, fordi der mangler fleksibilitet i uddannelses- og praktikforløbet. Nu lancerer Team Danmark en praktikpartnermodel, der skal gøre det attraktivt for danske virksomheder at ansætte eliteatleter på fleksible vilkår.

Alt for få unge atleter tager en erhvervsuddannelse. En af udfordringerne er, at det er svært at få den træningsmængde, der kræves af eliteatleter, til at harmonere med arbejdstiderne på praktikpladsen. Derfor har unge eliteatleter traditionelt valgt at gå på gymnasiet, hvor det er nemmere at indpasse træningstider i uddannelsen, og hvor Team Danmark-godkendte atleter længe har haft fleksible vilkår.

Fleksibilitet er afgørende

Team Danmark tager nu initiativ til en kampagne målrettet landets erhvervsskoler og folkeskoleelever. Kampagnen skal gøre det klart, at det godt kan lade sig gøre, at tilpasse en erhvervsuddannelse med en karriere som eliteatlet. Samtidig får virksomheder, der giver atleterne fleksible vilkår i deres praktik, mulighed for at anvende Team Danmarks praktikpartnerlogo i deres markedsføring.

””Det er et centralt element i Team Danmark-modellen, at atleter tager en uddannelse ved siden af deres sportslige karriere. Derfor arbejder vi sammen med en lang række uddannelsesinstitutioner om at sikre så fleksible rammer og vilkår som muligt for atleterne. Nu styrker vi indsatsen i forhold til erhvervsskolerne, og vi vil bl.a. tilbyde virksomhederne vores logo for at tilskynde dem til at skabe den fleksibilitet, der gør det nemmere at kombinere erhvervsuddannelse og eliteidræt. Vores oplysningsarbejde skal bidrage til at få elevernes øjne op for mulighederne i en erhvervsuddannelse – og dermed bidrage til at øge opmærksomheden omkring erhvervsuddannelserne generelt,” siger Lone Hansen, direktør i Team Danmark.

”Jeg kan forfølge mine drømme”

Jakob Jessen, der er U20-landsholdsspiller i ishockey er i lære som tømrer. Han træner 8-10 gange om ugen og er ansat på fleksible vilkår i sin praktikvirksomhed. Jakob lægger ikke skjul på, hvor vigtigt det er, at hans praktikplads tilbyder fleksibilitet, fx omkring morgentræning eller rejser med landsholdet.

”Det betyder virkelig meget for mig, at jeg kan få lov til at forfølge mine drømme om at komme langt med ishockey – og samtidig arbejde. Det er dejligt, at min mester er så super fleksibel og kan tilpasse min praktiktid med min sport. Jeg oplever aldrig, der er problemer, når jeg skal have fri til træning eller kamp,” siger Jakob Jessen.

Dansk Supermarked Group bakker op

I Dansk Supermarked Group, der hvert år ansætter op mod 550 elever i deres kæder, hilser Executive Vice President, HR, Peter Poulsen, initiativet velkommen.

”At udvikle unge mennesker og få dem til at præstere på arbejdsmarkedet er en af de kompetencer vi besidder og er stolte af i Dansk Supermarked. Det er ikke svært at drage paralleller mellem at levere resultater indenfor eliteidræt og i erhvervslivet. I begge verdener kræver det ud over en vis portion talent en stor portion vilje og engagement at nå til tops. De egenskaber håber vi, at atleterne vil tilføre vores organisation undervejs i deres elevuddannelse – og efterfølgende i deres erhvervskarriere,” siger han.

Lone Hansen, direktør i Team Danmark, tlf: 60 38 25 27

Magnus Wonsyld, karriere- og uddannelseskonsulent i Team Danmark, tlf.: 30 10 42 68

Fakta: Team Danmark Praktikpartner

For at blive praktikpartner skal virksomheden ansætte en atlet med sportslig godkendelse fra Team Danmark på fleksible vilkår. Herefter skal virksomheden beskrive de fleksible vilkår. Godkender Team Danmark aftalen mellem atlet og virksomhed, får virksomheden adgang til at bruge logoet.