Salling Fondene donerer 50 mio. kr. til Team Danmark
19.06.17
Team Danmark / Pressemeddelelse

Salling Fondene donerer 50 mio. kr. til Team Danmarks arbejde frem mod OL i Tokyo i 2020. Det er den største enkeltstående donation til dansk eliteidræt nogensinde.
Salling Fondene giver med 50 mio. kr. den største enkeltstående donation til dansk eliteidræt nogensinde. Donationen giver Team Danmark mulighed for i samarbejde med en række specialforbund at investere i den bedst mulige forberedelse af atleterne til OL i 2020.

”Det er afgørende, at vi i dansk eliteidræt er på forkant med den internationale udvikling. Donationen fra Salling Fondene på 50 mio. kr. giver Team Danmark mulighed for at lave målrettede investeringer og udvikle set-up, metoder og materialer, der kan give danske atleter afgørende marginaler i kampen om medaljer,” siger Frank Jensen, formand for Team Danmark.

Den overordnede målsætning for dansk eliteidræt er, at Danmark skal placere sig i top 5 blandt nationer med under 10 mio. indbyggere og i top 25 blandt alle nationer.

Største kommercielle bidragsyder til dansk eliteidræt
Hos Salling Fondene, som er den suverænt største kommercielle bidragsyder til dansk eliteidræt, glæder man sig over at kunne være med til at understøtte Team Danmarks arbejde og de ambitiøse målsætninger.

”Fra Salling Fondenes og Dansk Supermarked Groups side er vi meget stolte over at give den største enkeltstående donation til Team Danmark nogensinde fra en privat sponsor. Men i virkeligheden handler det ikke om en check. Det handler om vores fantastiske atleter og de ildsjæle, der hjælper dem til at yde deres ypperste. Til gavn for alle i Danmark. Atleterne samler os som nation, og de fortjener i den grad et rygstød frem mod Tokyo 2020. Det håber vi at kunne give dem med denne donation,” siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked Group.

Donationen på de 50 mio. kr. blev overrakt af Per Bank til Team Danmarks formand Frank Jensen ved et arrangement mandag formiddag på Bagsværd Rostadion. HKH Kronprins Frederik var en af hovedtalerne ved arrangementet, hvor blandt andet også en række atleter deltog.

Lone Hansen, direktør i Team Danmark, tlf: 60 38 25 27, e-mail: loha@teamdanmark.dk

Dansk Supermarked Group, tlf: 87 78 50 02, e-mail: press@dsg.dk

Fakta om donationen

Midlerne fra donationen vil primært fokusere på følgende indsatser:

• Bedre rammer og vilkår for atleterne og den sportslige ledelse.
  • Fremme innovation, forskning og udvikling i dansk eliteidræt.
  • Styrke det langsigtede og sammenhængende talentarbejde.
  • En særlig indsats i forbindelse med og under OL 2020 i Tokyo.

Tidligere Donationer fra Salling Fondene til dansk eliteidræt

• 2009: 10 mio. kr.
  • 2012: 10 mio. kr.
  • 2013: 10 mio. kr.
  • 2014: 15 mio. kr.
  • 2015: 30 mio. kr.

Donationerne gør samlet Salling Fondene til den suverænt største kommercielle bidragsyder til dansk eliteidræt. Donationerne frem mod OL i Rio var kraftigt medvirkende til, at Danmark med 15 medaljer præsterede det bedste OL siden 1948.

Dansk Supermarked Group, tlf: 87 78 50 02, e-mail: press@dsg.dk