vi kÆmper for guld
 

Sådan træner du

Team Danmarks eksperter på det fysiske træningsområde har fået produceret en række videoer, som er målrettet forskellige sportsgrene.

 

Følg os

Baggrunden...

Team Danmarks Fysiske Trænings Koncept er tænkt som et redskab til optimering af den fysiske træning for danske atleter.

Målet med konceptet er at lave en forståelig oversigt over, hvilken type træning og hvilke øvelser, Team Danmark anser som kernen i den fysiske træning i de forskellige sportsgrene.

Vi leverer et træningskoncept, som har bevist sin præstationsfremmende effekt hos sportsudøvere.

Der findes mange andre træningsmetoder, træningsprincipper og -filosofier end dem, vi præsenterer her, men vi har valgt et øvelsesvalg, der fokuserer på få effektive styrkeøvelser frem for at forsøge at dække hele området.

Dette munder ud i en række kerneøvelser, som kan gennemføres i de rammer, som 95 procent af de danske atleter har adgang til. Det betyder langt fra, at man kun skal holde sig til disse øvelser, ligesom det ikke nødvendigvis er alle øvelser, alle skal lave.

Bemærk hvis både øvelserne benpres og squat eller etbens benpres og etbens squat eller kropshævninger og nedtræk til bryst er angivet i programmet, skal du i udgangspunktet kun vælge benpres eller squat og så videre.

Konceptet skal forstås således, at man finder sin sportsgren i skemaet/figuren og herefter følger tråden til det kerneprogram, der er lavet for denne sportsgren.

Fysisk træning hos den meget specialiserede og veltrænede eliteudøver justeres og varieres konstant.

Derfor vil vi undlade at komme med detaljerede træningsvejledninger til dette niveau, men de anbefalede programmer kan naturligvis også benyttes af atleter på højt niveau.

 

Hvad angår de paralympiske sportsgrene, vil Team Danmark til en hver tid søge at træne de, for den respektive sportsgren, relevante øvelser, samt supplere med andre øvelser, hvor det ikke er muligt pga. den pågældende funktionsnedsættelse

 

Luk

Del