vi kÆmper for guld
 

Det skal der være i et styrkerum
17.01.14

Team Danmarks fysiske eksperters anbefalinger til træningsudstyr i styrkerummet

Der sker en konstant udvikling af viden inden for styrketræning. Nye øvelser og træningsmetoder bliver udviklet, og nyt udstyr til styrketræning og træningsøvelser ser dagens lys. Derfor kan det også være svært at overskue udstyrsjunglen, når et styrkerum skal indrettes. Fra Team Danmarks side har vi lavet en generel anbefaling til, hvordan et basalt styrkerum bør og kan se ud. 


Anbefalingen er lavet til et styrkerum, hvor mange forskellige idrætter fra individuelle udøvere til holdidrætter skal kunne træne på samme tid. Visse idrætter vil kunne klare sig med mindre end anbefalingerne, lige som økonomiske ressourcer og manglende plads kan sætte begrænsninger. Omvendt kan målet være at indrette et højteknologisk styrkerum, med det nyeste udstyr. I alle tilfælde er du velkommen til at kontakte Team Danmarks fysiske trænere i forhold til sparring om udstyr til jeres styrkerum.

Primære: 

- 1-3 podier - heraf 1 med power rack på ben pres

- 1-2 mobile squat stativer

- Lægmaskine

- Baglårsmaskine

- Bænkpresstativ

- Håndvægt rack - 1-10 kg
- Håndvægt rack - 11-30 kg
- Håndvægte - 30 plus (efter behov)
- 2-3 bænke
- Hoftemaskine (add, ab ekstenstion)

- Stativ til kropshævninger - optimalt set et fritstående stativ (gym bar)
- Olympiske stænger: 2-3 x 20kg training bar + 1 x 15kg training bar (women) + 1 x 10kg Technique bar

- 400-500 kg vægtskiver

- Kasser til ophop/opstigning (20cm + 30cm + 40cm + 50cm + 60cm)

- Kabeltræk stativ

- Rygmaskine (seated row)

- Vippebræt - forskellige former for balancetræningsudstyr 

- Ringe/TRX/Junglesport
- Små elastikker til skuldertræning

- Medicinbolde (2kg + 4kg + 6kg)

Sekundære:

- Store elastikker (power bands)  

- Kettlebells (6-32kg)

- Hække (gerne "returhække" i aluminium)

- Tov (15 m reb)

 

- Safty bar (til squat)

- Trapbar (til dødløft)

- Prowler (slæde)

- Lang madras (samt evt. 12m gymnastikmåtte)

Kredsløbstræning:
- 1-3 cykler – gerne med wattmåler

- Løbebånd

- Roergometer
- Cross trainer

Luk

Del